Privacybeleid

Bescherming van persoonsgegevens en gezondheidsgegevens

Huisartsenpraktijk De Kluit hecht groot belang aan de bescherming van uw persoonsgegevens en we verwerken uw persoonsgegevens met de nodige zorg en aandacht voor de veiligheid van deze gegevens. Persoonsgegevens zijn alle gegevens die toelaten dat u als persoon geïdentificeerd kan worden. Het gaat hierbij niet enkel om persoonsgegevens die op elektronische wijze verwerkt worden, maar ook de verwerking van persoonsgegevens via papier valt onder deze privacyverklaring. Huisartsenpraktijk De Kluit houdt zich aan de wettelijke bepalingen rond de bescherming van persoonsgegevens en de rechten die u als patiënt heeft (waaronder de nieuwe Europese verordening en de wet op patiënten rechten). De persoonsgegevens en gezondheidsgegevens worden verwerkt door Huisartsenpraktijk De Kluit, Heirstraat  515C te Opgrimbie en worden enkel verwerkt voor het doeleinde waarvoor ze ingezameld zijn en enkel zolang dit hiervoor nodig is volgens de wet op de Patiëntenrechten.


Met betrekking tot de administratieve gegevens van personen worden volgende gegevens opgeslagen. Deze door uzelf meegedeeld of deze die elektronisch worden uitgelezen van de elektronische identiteitskaart.

- Naam en Voornaam
- Adres
- Geslacht
- Geboortedatum
- Rijksregisternummer
- eID nummer
- Taal
- Telefoonnummer
- Beroep
- Nationaliteit
- ICE (in case of emergency)

Actoren waarmee administratieve en medisch relevante gegevens worden uitgewisseld:
- Uzelf of uw wettelijke vertegenwoordiger
- De artsen binnen de huisartsenpraktijk De Kluit
- Secretariaat van specialist naar wie wordt verwezen om een afspraak vast te leggen
- Specialist geneesheren naar wie wordt doorverwezen (via verwijsbrief meegegeven met patiënt of elektronisch verstuurd naar de eHealthbox)
- Laboratorium met betrekking tot het kunnen opsturen van de factuur en om van het door het RIZIV opgestelde terugbetalingsregels te kunnen genieten
- Binnen de organisatie aan de secretaresse om betalingen voor de consultatie te kunnen afrekenen
- Adviserend geneesheer bij een aanvraag tot terugbetaling van specifieke medicatie
- Controlerend arts in het kader van de voorgeschreven arbeidsongeschiktheid
- Apotheker voor het correct afleveren van voorgeschreven medicatie
- Arts aangesteld door de Federale overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid ikv meldingsplichtige ziektes
- Arts aangesteld door het FOD Sociale zekerheid voor bijvoorbeeld aanvraag parkeerkaart en tegemoetkomingen
- Door u opgegeven huisarts bij een consultatie ikv georganiseerde wachtdienst of bij het wijzigen van globaal medisch dossier (GMD) houder
- Mutualiteiten ikv getuigschriften verstrekte hulp

Gegevens worden opgeslagen op de computers van de praktijk en op de servers van het elektronisch medisch dossier (EMD), online agenda, servers van de overheid eHealth en het betalingsplatform. Deze gegevens zijn enkel toegankelijk na inloggen. Corilus zorgt mee voor de beveiliging van de gegevens van het EMD en Mya zorgt mee voor de beveiliging van de gegevens van het online afsprakenplatform. Alle computers in de praktijk zijn beveiligd met up-to-date beveiligingssoftware.

Alle gegevens worden verkregen via uzelf (uitlezen eid kaart, anamnese, bij het maken van een afspraak), uit fysiek onderzoek tijdens de consultatie, bijkomende onderzoeken en verkregen van specialisten.

Doel van de gegevensverwerking

De persoonsgegevens worden door ons verwerkt met als doel het leveren van kwalitatieve gezondheidszorg, zowel naar preventie als naar diagnose en behandeling toe (AVG artikel 9.1.f). We houden ons aan de wettelijke verplichtingen die ons als zorgverlener zijn opgelegd (AVG artikel 6.1.c), en zijn onderhevig aan het beroepsgeheim (of geheimhoudingsplicht) (AVG artikel 9.3). Een aantal persoonsgegevens kunnen verder gebruikt worden voor de financiële afhandeling van uw consultatie. Voor boekhoudkundige verwerking worden er verder geen onmiddellijk identificeerbare gegevens gebruikt.

In bepaalde gevallen hebben ook medewerkers (beperkte) toegang tot bepaalde persoonsgegevens, bijvoorbeeld bij het vastleggen van afspraken. Doel van deze verwerking is het vlotter laten lopen van de praktijkwerking, en de arts voldoende tijd te geven om aan de patiënten te besteden (AVG artikel 6.1.f). Deze medewerkers zijn ook verplicht tot geheimhouding, en hebben niet meer toegang tot uw gegevens dan strikt noodzakelijk voor het uitvoeren van hun takenpakket. Andere zorgverleners zijn eveneens gebonden aan het beroepsgeheim en hebben ook enkel toegang tot die gegevens die nodig zijn om hun deel van de zorg op zich te nemen.

De verkregen gegevens dienen om oa:
- op maat gemaakt advies, diagnostiek en behandeling aan u te kunnen leveren tijdens consultaties, huisbezoeken en telefonisch
- om u te kunnen contacteren
- afspraken voor u bij andere zorgverleners te maken
- andere zorgverleners over uw medische situatie op de hoogte te brengen
- om financiële verplichtingen te kunnen vervullen
- onze dagelijkse activiteiten te verbeteren
- wetenschappelijk onderzoek binnen praktijk, als onderdeel medische praktijkverbeteringsprojecten 
- wetenschappelijk onderzoek binnen praktijk, kaderend binnen het gegeven van een opleidingspraktijk voor (huis)artsen
- wetenschappelijk onderzoek als onderdeel van wettelijke verplichting, kaderend binnen volksgezondheid


Gegevens van de patiënten worden bewaard voor ten minste de wettelijk verplichte bewaringstermijn.

 

Rechten als patiënt

U hebt het recht:
- een kopie te ontvangen (elektronisch of op papier) van uw volledige dossier met al uw administratieve en medische gegevens
- te vragen om uw administratieve gegevens te corrigeren
- de therapeutische relatie tussen de praktijk en uzelf in te trekken
- vragen te stellen over de verwerking van uw gegevens
- een klacht in te dienen bij de Privacycommissie

U hebt het recht om te weigeren uw gegevens te delen en op te laten slaan. Dit impliceert wel dat het doel van de gegevensinwinning dan niet kan worden verwezenlijkt. In bepaalde gevallen kan u ook vragen om de verwerking van de gegevens tijdelijk te beperken. Deze vraag kan enkel geweigerd worden indien deze een ernstige bedreiging vormen voor uw gezondheid. Een vraag tot het verwijderen van persoonsgegevens of beperking van de verwerking ervan kan enkel indien er geen wettelijke verplichtingen op de verwerking en bewaartermijnen van deze gegevens rust.

Alle gegevens worden zowel elektronisch als op papier met de grootste zorg bewaard en beschermd.

Indien er toch een lek van de gegevens zou plaatsvinden wordt de functionaris voor gegevensbescherming onmiddellijk op de hoogte gebracht en wordt volgend stappenplan uitgevoerd:
- Nakijken welke gegevens werden blootgesteld
- Contact opnemen met alle betrokken natuurlijke personen
- Nagaan hoe het lek is kunnen plaatsvinden en het dichten
- Melden aan de Privacycommissie
- Een stappenplan opstellen zodat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren
- Elk lid die invloed heeft op het ontstane lek inlichten over dit plan

Deze privacyverklaring is te verkrijgen bij het secretariaat van de praktijk en na te lezen op de officiële website.

Gegevens worden nooit gebruikt voor marketing doeleinden.

U wordt gevraagd om bij uw volgende consultatie of huisbezoek akkoord te gaan met deze privacy verklaring door middel van het uitlezen van uw eID.

Huisartsenpraktijk De Kluit is de verantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens. U kan de functionaris voor gegevensbescherming bereiken op werkdagen op het telefoonnummer 089 69 79 00.